Adolescentes chilenos y personalidad eficaz diferencias de género

  1. Martín Palacio, Mª Eugenia
  2. Castellanos Cano, Silvia 1
  3. Arnaiz García, Andrea 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2014

Issue Title: EL PODER DE LAS EMOCIONES: PSICOLOGÍA POSITIVA

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 91-100

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V5.651 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

The present study examines if there are gender differences in Effective Personality in Chilean adolescents. a sample of 222 students (61,7% male and 38,3% female) were used. Effective Personality Short Questionnaire was used, an instrument consisting of 28 items divided into 3 subscales: Academic Self-Realization, Resolving capacity and socio-Affective self-realization. The results show statistically significant differences in socio-Affective self-realization factor with a higher average in the group of boys. There are not statistically significant differences in Academic Self-Realization and Resolving capacity. It can be concluded that the group of men perceived significantly more favorably into the relations of self sphere. They have personal and social confidence, self-esteem and expectations of success in their relationships. The differences found between the two groups can be attributed to believe that, despite the sociocultural changes, differentiated roles and stereotypes associated with each gender still persist.

Bibliographic References

  • INE (2011). Desarrollo de las Estadísticas de Género. Documento de Trabajo. Consultado el 7 de febrero en http://www.ine.cl/filenews/files/2011/julio/pdf/desarrollo_de_estadisticas_de_genero.pdf
  • Instituto de la Mujer (2013). Unidad Didáctica 1. Curso “Igualdad de oportunidades: aplicación práctica en servicios sociales”. Ministerio de sanidad, servicios sociales e igualdad.
  • InteRed (2011). Los pinceles de artemisa. Experiencias de formación para la equidad de género. Madrid:InteRed
  • Martín del Buey, F., Fernández Zapico, A.; Morís, J., Marcone Trigo, R. y Dapelo Pellerano, B. (2004). Evaluación de la personalidad eficaz en contextos educativos. Primeros resultados. Revista Orientación Educacional, 33-34, 79-101.
  • Martín del Buey, F; Martín Palacio, M.E. (2012a). Capítulo 1: El Marco conceptual. En Martín del Buey, F; Martín Palacio, M.E. (2012) Competencias personales y sociales: personalidad eficaz. Material inédito. Editado en formato digital sin finalidad venal.
  • Martín del Buey, F; Martín Palacio, M.E. (2012b). Capítulo 2: Dimensiones. En Martín del Buey, F; Martín Palacio, M.E. (2012) Competencias personales y sociales: personalidad eficaz. Material inédito. Editado en formato digital sin finalidad venal.
  • Puleo, A. (2005). El patriarcado: ¿una organización social superada? Consultado el 12 de febrero en http://www.mujeresenred.net/IMG/article_PDF/article_a739.pdf
  • UNECE (2010). Developing gender statistics: A pratical tool. Geneva.