Diálogo transmedia de las series de televisiónla superación de la Quinta Pared en "House of Cards"

  1. Ortega Fernández, Eglée Andreína 1
  2. Padilla Castillo, Graciela 2
  1. 1 Universidad Nebrija
    info

    Universidad Nebrija

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03tzyrt94

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2020

Volume: 26

Pages: 1101-1120

Type: Article

DOI: 10.5209/ESMP.67783 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

This research explores the consolidation of the transmedia story for a new television fiction programming, through the overcoming of the Fifth Wall. Social networks allow a new interaction with the audience. The corpus of the investigation covers the 65 episodes of the first 5 seasons of the American TV series House of Cards, produced by Netflix. The main character, Frank Underwood, speaks to the camera and breaks the Fourth Wall. On Twitter, he interacts with real politicians, giving opinions on current issues. With a quantitative analysis of the protagonist's monologues, Twitter posts from the official account, @HouseofCards, and interactions with political personalities from around the world, it is concluded that the TV series transcends the traditional language of television. The protagonist acquires quasi-real virtual entity and personality, through social networks; and the Fifth Wall and its rupture dilute fiction and reality in a new paradigm of television programming.

Funding information

Este artículo se ha realizado con apoyo del proyecto de investigación competitivo: Produsage cultural en las redes sociales: industria, consumo po-pular y alfabetización audiovisual de la juventud española. Proyecto I+D del Programa Estatal de Fomento de la Investigación Científica y Técnica de Excelencia 2018-2022. Referencia: FEM2017-83302-C3-3-P. Ministerio de Economía y Competitividad, Gobierno de España. Investigadora principal en la Universidad Complutense de Madrid: Asunción Bernárdez-Rodal. Duración: 01/07/2018 - 01/01/2022

Funders

Bibliographic References

  • Alcántara-Meléndez, Diana Miriam (17 de noviembre de 2016). La Cuarta Pared. El Siglo del Torreón. Recuperado de: https://www.elsiglodetorreon.com.mx/blogs/cine/2341-la-cuarta-pared
  • Arcy, Jacquelyne (2018). “The digital money shot: Twitter wars, The Real Housewives, and transmedia storytelling”. Celebrity Studies, 9(4), 487-502. https://doi.org/10.1080/19392397.2018.1508951
  • Baker, David y Schak, Elena (2019). “The Hunger Games: transmedia, gender and possibility”. Continuum, 33(2), 201-215. https://doi.org/10.1080/10304312.2019.1569390
  • Ballesteros-Herencia, Carlos A. (2019). “La representación digital del engagement”. Revista De Comunicación, 18(1), 215-233. https://doi.org/10.26441/RC18.1-2019-A11
  • Booth, Paul (2012). “The Television Social Network: Exploring TV Characters”. Communication Studies, 63, 309-327. https://doi.org/10.1080/10510974.2012.674616
  • Cardete-Quintero, María Jesús; Curiel, Esteban; y Antonovica, Arta (2020). “La comunicación persuasiva en política como elemento fundamental en el éxito de nuevas formaciones políticas en España: emisor, mensaje y contexto. Caso Podemos y Ciudadanos”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(1), 59-69. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.67286
  • Carr, Eugene y Paul, Michelle (2011). Breaking the Fifth Wall: Rethinking Arts Marketing for the 21st Century. New York City: Patron Technology.
  • Carrera-Garrido, Miguel (2014). “Teatralidad y elementos fantásticos en las casas del terror”. Brumal. Revista de Investigación sobre lo fantástico, 2(2), 129-158. http://dx.doi.org/10.5565/rev/brumal.121
  • Cavallazi-Vergara, Marianna (8 de julio de 2016). ¿Sabes que significa “romper la Cuarta Pared”?. Computer World. Recuperado de: http://red.computerworld.es/actualidad/sabes-que-significa-romper-la-cuarta-pared
  • Dessart, Laurence; Veloutsou, Cleopatra y Morgan-Thomas, Anna (2016). “Capturing consumer engagement: duality, dimensionality and measurement”. Journal of Marketing Management, 32, 5-6. https://doi.org/10.1080/0267257X.2015.1130738
  • Evans, Elizabeth (2014). ““We’re All A Bunch of Nutters!”: The Production Dynamics of Alternate Reality Games”. International Journal of Communication, 8, 2323-2343. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/2605/1202
  • Fernández-Gómez, Erika y Martín-Quevedo, Juan (2018). “Connecting with audiences in new markets: Netflix´s Twitter strategy in Spain”. Journal of Media Business Studies, 15(2), 127-146. https://doi.org/10.1080/16522354.2018.1481711
  • García, María (2014). “Mayoría de edad de las series televisivas americanas”. Revista Crítica. Recuperado de: http://www.revista-critica.com/la-revista/actualidad-cultural/television/533-mayoria-de-edad-de-las-series-televisivas-americanas
  • García-Fanlo, Luis (2017). El Lenguaje de las series de televisión. Buenos Aires: Eudeba.
  • Guilló, Mario y Mancebo-Aracil, José F. (2017). “Comunicación y participación online: la evolución de los procesos participativos en entornos virtuales”. Communication Journal, 8, 413-434. http://dx.doi.org/10.21134/mhcj.v0i8.198
  • Hast, Susanna (2018). “Bodily States on Screen: Gendering Spheres of Influence in House of Cards”. Geopolitics, 23(2), 436-463. https://doi.org/10.1080/14650045.2018.1451844
  • Heredia-Ruiz, Verónica (2017). “Revolución Netflix: desafíos para la industria audiovisual”. Chasqui: revistas Latinoamericana de Comunicación, 135, 275-295. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i135.2776
  • Herrero de la Fuente, Mercedes y García-Domínguez, Antonio (2019). “Facebook Live y la televisión social: el uso del streaming en Antena 3 y laSexta”. Vivat Academia, 146, 43-70. http://dx.doi.org/10.15178/va.2019.146.43-70
  • Jansson, André y Lindell, Johan (2015). “News Media Consumption in the Transmedia Age”. Journalism Studies, 16(1), 79-96. https://doi.org/10.1080/1461670X.2014.890337
  • Jenkins, Henry (2010). “Transmedia Storytelling and Entertainment: An annotated syllabus”. Continuum, 24(6), 943-958. https://doi.org/10.1080/10304312.2010.510599
  • Jenkins, Henry; Ford, Sam y Green, Joshua (2013). Spreadable media: creating value and meaning in a networked culture. New York: New York University Press.
  • Jivkova-Semova, Dimitrina; Requeijo-Rey, Paula y Padilla-Castillo, Graciela (2017). “Usos y tendencias de Twitter en la campaña a elecciones generales españolas del 20D de 2015. Hashtags que fueron trending topic”. El profesional de la información, 26(5), 824-837. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.05
  • Ju, Hyejung (2019). “Korean TV drama viewership on Netflix: Transcultural affection, romance, and identities”. Journal of International and Intercultural Communication, 12(3). https://doi.org/10.1080/17513057.2019.1606269
  • Keller, James R. (2015). “The Vice in Vice President: House of Cards and the Morality Tradition”. Journal of Popular Film and Television, 43(3), 111-120. https://doi.org/10.1080/01956051.2015.1027649
  • Klarer, Mario (2014). “Putting television ‘aside’: novel narration in House of Cards”. New Review of Film and Television Studies, 12(2). https://doi.org/10.1080/17400309.2014.885818
  • Kokas, Aynne (2018). “Chilling Netflix: financialization, and the influence of the Chinese market on the American entertainment industry”. Information, Communication & Society, online. https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1510534
  • Martín-Quevedo, Juan; Fernández-Gómez, Erika y Segado-Boj, Francisco (2019). “How to Engage with Younger Users on Instagram: A Comparative Analysis of HBO and Netflix in the Spanish and US Markets”. International Journal on Media Management, 21(1), online. https://doi.org/10.1080/14241277.2019.1585355
  • Mora-Afonso, Laura Elisa y Padilla-Castillo, Graciela (2018). “Ruptura de estereotipos de género en series españolas para adolescentes. De El barco a Las chicas del cable en clave transaccional”. Revista de análisis transaccional y psicología humanista, 78, 7-26.
  • Pacheco-Barrio, Manuel Antonio (2009). “La reciente historia de España en la ficción televisiva”. Mediaciones Sociales, 4, 225-246. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/MESO/article/view/MESO0909120225A
  • Padilla-Castillo, Graciela y Oliver-González, Ana Belén (2018). “Instagramers e influencers. El escaparate de la moda que eligen los jóvenes menores españoles”. aDResearch: Revista Internacional de Investigación en Comunicación, 18(18), 42-59. https://doi.org/10.7263/adresic-018-03
  • Padilla-Castillo, Graciela (2016). “El éxito de la serie de televisión española El Ministerio del Tiempo desde el Análisis Transaccional”. Revista de análisis transaccional y psicología humanista, 74, 66-79.
  • Padilla-Castillo, Graciela (2016). “Redes sociales institucionales de éxito. Los casos de @policia y @guardiacivil en España”. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 12, 85-109. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5852298
  • Palmen, Désiré; Derksen, Jan y Kolthoff, Emile (2018). “House of Cards: Psychopathy in Politics”. Public Integrity, 20(5), 427-443. https://doi.org/10.1080/10999922.2017.1402736
  • Panza-Guardatti, Mattía; Mitchelstein, Eugenia y Boczkowski, Pablo J. (2019). “Política en los sitios web, entretenimiento en las redes: la agenda de los medios noticiosos en sus sitios y en Facebook y Twitter”. Revista De Comunicación, 18(1), 135-150. https://doi.org/10.26441/RC18.1-2019-A7
  • Phillips, Andrea (2014). A Creator’s Guide to Transmedia Storytelling: How to Captivate and Engage Audiences Across Multiple Platforms. Nueva York: McGraw-Hill Education.
  • Porto-López, Pablo (2020). “Los usos de Twitter en las crónicas simultáneas”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(1), 275-283. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.67306
  • Pretel-Jiménez, Marilé; De Frutos-Torres, Belinda y Sánchez-Valle, María (2019). “Relación entre marca y consumidor en las redes sociales”. Revista De Comunicación, 17(2), 229-245. https://doi.org/10.26441/RC17.2-2018-A10
  • Rodríguez-Vidales, Yolanda (2015). “Política y Poder en las series de televisión”. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 4, 775-796. Recuperado de: https://www.redalyc.org/html/310/31045569046/
  • Rodríguez-Vidales, Yolanda y Padilla-Castillo, Graciela (2018). “El cine político puro: la ficción como inspiración-reflejo de la espectacularización política”. Revista de la SEECI, 45, 15-42. http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2018.45.15-42
  • Rueda Laffond, José Carlos y Coronado Ruiz, Carlota (2016). “Historical science fiction: from television memory to transmedia memory in El Ministerio del Tiempo”. Journal of Spanish Cultural Studies, 17(1), 87-101. https://doi.org/10.1080/14636204.2015.1135601
  • Schnitzer, Ben (2019). “Netflix: Canadian (Dis)Content. Competing Sovereignties and the Cultural Politics of Cultural Policy”. American Review of Canadian Studies, 49(1), 85-104. https://doi.org/10.1080/02722011.2019.1572205
  • Scolari, Carlos (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
  • Segovia, Ana Isabel y Dader, José Luis (2004). “Codificación y descodificación del discurso televisivo”. Cuadernos de Información y Comunicación, 9, 210-236. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/8162
  • Segura-Mariño, Adriana Graciela; Paniagua-Rojano, Francisco Javier; Fernández-Sande, Manuel (2020). “Metodología para evaluar la comunicación universitaria en Facebook y Twitter”. Prisma Social: revista de investigación social, 28, 127-144. https://revistaprismasocial.es/article/view/3357
  • Sut-Ieng-Lei, Soey; Pratt, Stephen y Wang, Dan (2017). “Factors influencing customer engagement with branded content in the social network sites of integrated resorts”. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 22, 316-328. https://doi.org/10.1080/10941665.2016.1250792
  • Taddeo, Gabriella y Tirocchi, Simona (2019). “Transmedia teens: the creative transmedia skills of Italian students”. Information, Communication & Society, online, 1-17. https://doi.org/10.1080/1369118X.2019.1645193
  • Vargo, Chris J. (2016). “Toward a Tweet Typology: Contributory Consumer Engagement With Brand Messages by Content Type”. Journal of Interactive Advertising, 16, 157-168. https://doi.org/10.1080/15252019.2016.1208125
  • Vilageliu, Josep M. (2006). La Cuarta Pared. Elementos para una puesta en escena teatral. Cuadernos del Ateneo, 21, 121-130. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2360583
  • Viramontes, Mariana (9 de marzo de 2016). Qué es la Cuarta Pared y cómo se rompe. Idunn Editorial. Recuperado de: https://idunneditorial.com/que-es-la-cuarta-pared-y-como-se-rompe/