"Dibujar la mirada"Reflexiones sobre la supervisión de alumnado en prácticas del Máster de Arteterapia de la UCM

  1. Martín Garrido, Sofía 1
  2. Martínez Loné, Paz 2
  3. Ramos Ruiz, Cristina 3
  4. Serrano Navarro, Ana 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Instituto Superior de Estudios Psicológicos
  3. 3 Instituto Centta
Revue:
Arteterapia: papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social

ISSN: 1886-6190

Année de publication: 2019

Número: 14

Pages: 185-199

Type: Article

DOI: 10.5209/ARTE.62787 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Arteterapia: papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social

Objectifs de Développement Durable

Résumé

Supervision groups during the training period to become art therapist, are stablished as a secure and reliable environment in which it is posible to listen,analyze, and to shape an art therapeutic regard, formed while the traineeshipin different contexts, in which theory and praxis combine to comply the discipline of Art therapy. Based on the experience of the supervisors, in colaboration with the Master´s Degree in Art therapy and art education to promote social inclusion, some methodological lines and conclusions are deduced which allow us to stablish different fases in the path of the supervised student. The seek and development of an own theapeutic position in their practice, may result as the strenthening of the professional identity.

Références bibliographiques

  • Dozza de Mendonça, Leonel. (2018). Acompañamiento terapéutico y clínica de lo cotidiano. Madrid. Amazing Books.
  • Edwards, D. (2004-2014). Art Therapy. London. SAGE.
  • Edwards, D. (2010). Play and metaphor in clinical supervision: Keeping creativity alive. En “The Arts in Psychotherapy”, nº 37, p. 248-254.
  • FEAPA. (2016). Reflexiones acerca de la supervisión en arteterapia. Federación Española de Asociaciones Profesionales de Arteterapia, España.
  • Fish, B. (2012). Response Art: The Art of the Art Therapist. En “Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association”, nº. 29(3) pp. 138-143 C _ AATA, Inc. 2012.
  • García-Reyna, N. (2017). Respuesta Artística de Arteterapeutas. En “La Revista de Arteterapia de Metáfora”, 1:1, 18-28.
  • Gysin-Capdevilla, M y Sorín Zocolsky, M. (2011). El arte y la persona. Arteterapia: esa hierbita verde. ISPA Ediciones.
  • González, Ramos y Serrano (2017). Hacia dentro y hacia fuera, una doble mirada a la práctica arteterapéutica desde la intervención y la supervisión: ajustes para un trabajo interdisciplinar. En Actas III Congreso nacional de Arteterapia, FEAPA, Pendiente de publicación.
  • Hilbucha, A., Snira, S., Regeva, D., Orkibia, H. (2016). The role of art materials in the transferential relationship: Art psychotherapists’ perspective. En “The Arts in Psychotherapy”, nº 49, p. 19-26.
  • Hogan, S. (2014). Startig supervisión. En “An introductory guide to art therapy”. (Hogan, H. y Coulter, M. (Eds.) Routledge, Londres.
  • Jung, Carl G. (1995) El hombre y sus símbolos. Editorial Paidós, 1ª edición.
  • Lahad, Mooli (2000) Creative supervision. The use of expressive arts Methods in supervisión and self-supervision. Jessica Kingsley Publishers, Londres.
  • López Fernández C, Marián (2011). Memoria, ausencia e identidad. El arte como terapia. Madrid. Editorial Eneida.
  • López, M. y Martínez, N. (2006) Arteterapia, Conocimiento interior a través de la expresión artística. Editorial Tutor Psicología.
  • Salinas, P. 2001. La voz a ti debida. Razón de amor. Madrid. Editorial Cátedra.
  • Shaverien, J. 1992. The revealing image. Analytical art psychotherapy in theory and practice. New York, NY, US: Tavistock/ Routledge.