Acerca de una pedagogía de la existenciala filosofía de la educación y el arte de vivir

  1. Bárcena Orbe, Fernando
Revue:
Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport

ISSN: 1138-3194

Année de publication: 2006

Número: 19

Pages: 245-262

Type: Article

D'autres publications dans: Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport

Résumé

Is a way of thinking and writing philosophically about education still possible, with a relation to experiencing what happens to us, to transformation and experience? The aim of this article is to think a philosophy of education as a discipline that is not simply an academic theoretical exercise, but some knowledge that has to do with how we constitute a unique existence in constant transformation; as something that has to do with the narration of what we are or what we want. In this sense, the author approaches two questions, with the aim of outlining a pedagogy of existence (beyond any aestheticism or existentialism). Firstly, an attempt to understand philosophy as a way of life -parallel to a claim for the philosophical relevance of childhood, as a metaphor of the beginning-, and, secondly, a meditation about the privacy of the educational time, understood as a poetically lived time.

Références bibliographiques

  • P. Sloterdijk, Venir al mundo, venir al lenguaje, Valencia, Pre-Textos, 2006, 19.
  • M. Foucault, El uso de los placeres, Buenos Aires, Siglo XXI Editores, 1984, 12.
  • M. García-Baró, De dolor, la verdad y el bien, Salamanca, Sígueme, 2006, 71.
  • P. Hadot, Ejercicios espirituales y filosofía antigua, Madrid, Siruela, 2006, 296.
  • G.Colli, Introducción a Nietzsche, Valencia, Pre-Textos, 2000, 33.
  • F. Nietzsche, Schopenhauer educador, Madrid, Biblioteca Nueva, 2001, 30.
  • G. Gusdorf, ¿Para qué los profesores?, Madrid, Edicusa, 1977, 95.
  • R. Safranski, ¿Cuánta verdad necesita el hombre?, Madrid, Lengua de trapo, 2004.
  • F. Nietzsche, Schopenhauer como educador, op. cit., 26.
  • R. M. Rilke, Elegías de Duino, Madrid, Cátedra, 1987.
  • F. Hölderlin, Poesía completa, Barcelona, Ediciones 29, 1984.
  • R. Safranski, ¿Cuánta verdad necesita el hombre?, op. cit., 14.
  • P. Hadot, ¿Qué es la filosofía antigua?, México, Fondo de Cultura Económica, 1998, 13.
  • A. Nehamas, El arte de vivir. Reflexiones socráticas de Platón a Foucault, Valencia, Pre-Textos, 2005.
  • M. Foucault, La hermenéutica del sujeto. Curso en el Collège de France, 1981-1982, México, Fondo de de Cultura Económica, 2002, 28.
  • P. Hadot, Ejercicios espirituales y filosofía antigua, op. cit., 24.
  • J.P. Eckerman, Conversaciones con Goethe, Barcelona, El Acantilado, 2005, 25 de enero de 1830.
  • A. Nehamas, El arte de vivir, op. cit., 25.
  • F. Bárcena, La experiencia reflexiva en educación, Barcelona, Paidós, 2005.
  • R. Safranski, ¿Cuánta verdad necesita el hombre?, op. cit, 14.
  • M. García-Baró, Del dolor, la verdad y el bien, op. cit., 206, 68.
  • Y. Simon, O viajante magnífico, Porto, In-Libris, 2000 (3" ed.), 25.
  • T. Todorov, Les aventuriers de l'absolu. Paris, Robert Laffont, 2006.
  • F. Nietzsche, Genealogía de la moral, Madrid, Edaf, 2000, 11. 24, 346.
  • F. Bárcena, Hannah Arendt: una filosofía de la natalidad, Barcelona, Herder, 2006.
  • M. Zambrano, Filosofía y poesía, México, Fondo de Cultura Económica, 1993, 7.
  • G. Swift, El país del agua, Barcelona, Anagrama, 1998.
  • V. Jankélévitch, La muerte, Valencia, Pre-Textos, 2002.
  • M. G. Llansol, O començo de um livro é precioso, Lisboa, Assírio & Alvim, 2003, 1.
  • G. Swift, El país del agua, op. dt., 60
  • J. L. Pardo, La intimidad, Valencia, Pre-Textos, 1996.
  • P. Hadot, La philosophie comme manière de vivre, París, Albin Michel, 2001.