Uso de una Herramienta Digital de Desarrollo Profesional para la Mejora de la Competencia Oral en Educación SecundariaExperiencia en Formación Inicial Docente en Chile

  1. Erika Alvarez-Atencio 1
  2. Marta Gràcia 2
  3. Jesús M. Alvarado 3
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de Barcelona, Facultad de Psicología
  3. 3 Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Psicología
Journal:
Revista iberoamericana de diagnóstico y evaluación psicológica

ISSN: 1135-3848

Year of publication: 2022

Issue Title: Avances en Medición en Psicología

Volume: 5

Issue: 66

Pages: 207-218

Type: Article

DOI: 10.21865/RIDEP66.5.15 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista iberoamericana de diagnóstico y evaluación psicológica

Abstract

Pedagogical innovation has incorporated the use of ICT and digital tools, generating a relevant impact on teaching and learning processes. This research uses EVALOE-SSD, a digital tool for professional development, built to help teachers design their classes, reflect on their pedagogical practice and make decisions, in order to promote oral competence in their students. The tool was used by 13 teachers in initial training, during 10 weeks, in classes of different subjects, with students from 12 to 16 years old, in different regions of Chile. The results show that the tool allows improving the teachers' perception of their teaching work, developing awareness of students’ oral competence, and developing reflective practice, with a favorable acceptance of the group of teachers towards the incorporation of digital tools in their classes.

Bibliographic References

  • Baron-Cohen, S., Golan, O., Wheelwright, S., Granader, Y., & Hill, J. (2010). Emotion word comprehension from 4 to 16 years old: A developmental survey. Frontiers in Evolutionary Neuroscience, 2, 109. https://doi.org/10.3389/fnevo.2010.00109
  • Belvis, E., Pineda, P., Armengol, C., & Moreno, V. (2013). Evaluation of reflective practice in teacher education. European Journal of Teacher Education, 36(3), 279-292.
  • Cohen, N. J., Farnia, F., & Im‐Bolter, N. (2013). Higher order language competence and adolescent mental health. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54(7), 733-744.
  • Coll, C. (2010). Enseñar y aprender, construir y compartir: Procesos de aprendizaje y ayuda educativa. En C. Coll (Ed.), Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la educación secundaria (pp. 31-61). Graó.
  • Domingo, À., & Serés, M. V. G. (2014). La práctica reflexiva: Bases, modelos e instrumentos (Vol. 128). Narcea Ediciones.
  • Ellis, P. D. (2010). The essential guide to effect sizes: Statistical power, meta-analysis, and the interpretation of research results. Cambridge University Press.
  • Fullan, M. (2010). All systems go: The change imperative for whole system reform. Corwin Press.
  • Gràcia, M., Villalobos, K., Jarque, S., Amado, L., & Vega, F. (en revisión). Reflective practice: A Teacher Development Programme (TDP) to improve oral language competence.
  • Gràcia, M., Alvarado, J. M., & Nieva, S. (2021). Assessment of oral skills in adolescents. Children, 8(12), 1136.
  • Gràcia, M., Alvarado, J. M., & Nieva, S. (2022a). Autoevaluación y toma de decisiones para mejorar la competencia oral en educación secundaria. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluació – e Avaliação Psicológica, 62(1), 83-99. https://doi.org/10.21865/RIDEP62.1.07
  • Gràcia, M., Casanovas, J., Riba, C., Sancho, M. R., Jarque, M. J., Casanovas, J., & Vega, F. (2022b). Developing a digital application (EVALOE-DSS) for the professional development of teachers aiming to improve their students’ linguistic competence. Computer Assisted Language Learning, 35(3), 492-517. https://doi.org/10.1080/09588221.2019.1707690
  • Gràcia, M., Galván-Bovaira, M. J., & SánchezCano, M. (2017). Análisis de las líneas de investigación y actuación en la enseñanza y el aprendizaje del lenguaje oral en contexto escolar. Revista Española de Lingüística Aplicada/Spanish Journal of Applied Linguistics, 30(1), 188-209.
  • Gràcia, M., Jarque, M. J., Riba, C., & Vega, F. (2020). Uso de una herramienta digital como recurso de desarrollo profesional para mejorar la competencia comunicativa oral de alumnos de educación infantil y primaria. Revista de Investigación en Logopedia,10(2),135-149. https://doi.org/10.5209/rlog.67125
  • Gràcia, M., Vega, F., & Galván-Bovaira, M. J. (2015). Developing and testing EVALOE: A tool for assessing spoken language teaching and learning in the classroom. Child Language Teaching Therapy, 31(3), 287-304. https://doi.org/10.1177/0265659015593608
  • Hargreaves, A., & Fullan, M. (2020). Professional capital after the pandemic: Revisiting and revising classic understandings of teachers’ work. Journal of Professional Capital and Community. https://doi.org/10.1108/jpcc-06-2020-0039
  • Jaramillo, J. A. (1996). La teoría sociocultural de Vygotsky y sus contribuciones al desarrollo de currículos constructivistas. Educación, 117(1), 133.
  • Kabudi, T., Pappas, I., & Olsen, D. H. (2021). AIenabled adaptive learning systems: A systematic mapping of the literature. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100017. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100017
  • Könings, K. D., & Gijselaers, W. H. (2015). Bringing learning to the workplace: A smartphone app for reflection and increased authenticity of learning. Transformative perspectives and processes in higher education (pp. 117-135). Springer.
  • Loughran, J. J. (2002). Effective reflective practice: In Search of Meaning in Learning about Teaching. Journal of Teacher Education, 53(1), 33-43. https://doi.org/10.1177/0022487102053001004
  • Mann, S. (2005). The language teacher’s development. Language Teaching, 38(3), 103118. https://doi.org/10.1017/S0261444805002867
  • Marcelo, C., & Vaillant, D. (2016). El ABC y D de la Formación Docente (vol.134). Narcea Ediciones.
  • Murray, A. (2010). Empowering teachers through professional development. English Teaching Forum, 48 (1), 2-11
  • Onyema, E. M., Eucheria, N. C., Obafemi, F. A., Sen, S., Atonye, F. G., Sharma, A., & Alsayed, A. O. (2020). Impact of Coronavirus pandemic on education. Journal of Education and Practice, 11(13), 108-121.
  • Perrenoud, P. (2007). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. GRAO.
  • Pokhrel, S., & Chhetri, R. (2021). A literature review on impact of COVID-19 Pandemic on Teaching and Learning. Higher Education for the Future, 8(1), 133-141. https://doi.org/10.1177/2347631120983481
  • Sedova, K., Sedlacek, M., & Švaříček, R. (2016). Teacher professional development as a means of transforming student classroom talk. Teaching and Teacher Education, 57, 14-15. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.03.005
  • Schön, D. (1987). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.
  • Schön, D. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Paidós.
  • Tortosa-Martínez, B. M., Pérez-Fuentes, M. C., & Molero Jurado, M. M. (2022). Investigación sobre el compromiso o engagement académico de los estudiantes: Una revisión sistemática sobre factores influyentes y instrumentos de evaluación. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica, 62(1), 101-111. https://doi.org/10.21865/RIDEP62.1.08
  • Turban, E. (1995). Decision support and expert systems: Management support systems (p.84). Englewood Cliffs, Prentice Hall.