Memorias de mujerConstrucción e identidad del género mujer a través del cine español

  1. Martínez-Vérez, María Victoria 1
  2. Albar-Mansoa, Pedro Javier 1
  3. López-Méndez, Lorena 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid (España)
Journal:
Revista de medicina y cine

ISSN: 1885-5210

Year of publication: 2023

Volume: 19

Issue: 1

Pages: 39-52

Type: Article

DOI: 10.14201/RMC.31199 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de medicina y cine

Abstract

The cinema embodies real life in everything we imagine, for this reason, from the Master’s degree in Art Education in Social and Cultural Institutions of the Complutense University of Madrid, it is proposed to develop an intergenerational project, Memorias de Mujer, which uses Spanish cinema as a mediating tool, to analyze the processes of construction and gender identity and express the reflective experience in an audiovisual document, which is evaluated in this work. Thus, a mixed and experimental research design is chosen1, established from the action-research paradigm, around methodological principles, which organize the actions around the variables that describe the fact at hand. research. The results of the study, analyzed using the qualitative panel technique, allow us to affirm that the cinematographic proposal has worked. The cinema forum has made it possible to address the evolution of the role of women, as well as to share intersubjectivities and imaginaries with women of other generations.

Bibliographic References

  • Reidl Martínez LM. El diseño de investigación en educación: conceptos actuales. Investigación Educ. Médica. 2012; 1(1): 35-39.
  • Guil Bozal LA. El papel de los arquetipos en los actuales estereotipos sobre la mujer. Comunicar. 1998; 11: 95-100.
  • Cruzado Rodríguez Á. Mujeres de cine: directoras y nuevos modelos de feminidad en la gran pantalla. En: Ramírez Almazán D, Martín Clavijo M, Aguilar González J, Cerrato D, editores. La querella de las mujeres en Europa e Hispanoamérica. Vol. I Sevilla: ArCiBel Editores, S. L.; 2022. p. 287-304.
  • Puebla Martínez B, Carrillo Pascual E. La mujer en el cine de Alejandro Amenábar: pinceladas de una nueva feminidad en el cine español. Razón y Palabra. 2011;78: 1-14.
  • Castro Ricalde M. Feminismo y teoría cinematográfica. Escritos. Rev. del Centro de Ciencias del Lenguaje. 2002; (25): 23-48.
  • Rincón Diez A. Representaciones de género en el cine español (1939-1982). Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales. Tesis Doctoral, Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea: 2012.
  • Antúnez del Cerro N, Albar Mansoa PJ, Morla Sánchez J. Encuentros Creativos como experiencia de creación colaborativa entre artistas con y sin discapacidad intelectual. Utopía y Praxis Latinoamericana. 2022; 96: 1-20.
  • Martínez Vérez MV, Montero Seoane A, Albar Mansoa P J, Cabello S. (2022). El territorio de la memoria: una cartografía ciudadana de los recuerdos. RBE. Rev. Bras. Educ. 2022; (27):1-22.
  • Albar-Mansoa PJ, Antúnez del Cerro N. Aprendizaje Servicio en proyectos de arte y salud. (Facultad de Bellas Artes, UCM). Encuentros. Rev. de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico. 2022; 15: 81–95.
  • Elliot J. La investigación-acción en educación. Mardid: Morata; 1990.
  • Ruíz Olabuenaga JI. Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto; 2012.
  • Martínez Vérez MV, Montero Seaone A. El lugar del nombre. Punto y seguido. Encuentros. Rev. de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico. 2022; 15: 14–31.
  • Rodríguez MJ, Garrigós J I. Análisis sociológico con documentos personales. Madrid: CIS; 2017.
  • Alonso LE. Sujeto y discurso: El lugar de la entrevista abierta en las prácticas de la sociología cualitativa. En: Delgado JM, Gutiérrez J. (Coord.) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis; 1999. p. 225-240.
  • De Ketele J, Postic M. Observar las situaciones educativas. Madrid: Narcea Ediciones; 1992.
  • De Keulenaer F. Panel survey. En Lavrakas PJ. Editores. En: Enciclopedy os Survey Research Methods. Los Angeles: Thousand Oaks Sage; 2008. p. 570-573.
  • Kvale Z. La entrevista en investigación cualitativa. Madrid: Morata; 2011.
  • Vallejo A, Peirano MP. Iniciativas de educación cinematográfica en los festivales de cine de Iberoamérica (2005-2019). Arte, Indiv. y Soc. 2021; 33(3): 791-818.
  • Rodríguez ÁC. Mujeres de cine: directoras y nuevos modelos de feminidad en la gran pantalla. En: Ramírez Almazán MD, Martín Clavijo M, Aguilar González J, Cerrato D, editore. La querella de las mujeres en Europa e Hispanoamérica. Sevilla: Archbel; 2011. p. 287-304.
  • Raquejo T, Perales V. Arte ecosocial. Otras maneras de pensar, hacer y sentir. Madrid: Plaza y Valdés; 2022.