Pedro el Cruel, compendio de la Posmodernidad, y una aproximación a la obra de Agustín García Calvo

  1. Ana Rita Gonçalves Soares 1
  2. Rebeca Sanmartín Bastida 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Medievalia

ISSN: 0211-3473 2014-8410

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: De reis i reines: La representació de les monarquies medievals en la ficció del segle XXI

Volum: 26

Volum: 1

Pàgines: 123-140

Tipus: Article

DOI: 10.5565/REV/MEDIEVALIA.606 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Medievalia

Resum

Durant segles, la figura ambigua del rei Pere de Castella ha servit per a definir la tirania, la justícia, la seducció amorosa i la bogeria d'una època. Aquest article se centra, concretament, en el que ha suposat aquest imaginari col·lectiu per a la contemporaneïtat, partint de l'estudi de l'obra Baraja del rey don Pedro, d'Agustín García Calvo, guanyadora del Premi Nacional de Literatura Dramàtica en 1999. Interessa en particular analitzar com aquesta peça de teatre ajuda a entendre tres conceptes importants per a l'estètica postmodernista i per al Medievalisme contemporani: el rebuig de l'arxiu últim i veritable, l'atracció libidinosa del grotesc i les estratègies intensives del llenguatge plantejades en la teatralitat contemporània.

Referències bibliogràfiques

  • Arsenal, León, 2008: Los años malos. La guerra entre Pedro el Cruel y la Reina Blanca, Barcelona.
  • Bajtín, Mijaíl, [1965] 1974: La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento, Barcelona.
  • Barthes, Roland, 1971: Sade, Fourier, Loyola, París.
  • Barthes, Roland, 1973: Le plaisir du texte, París.
  • Barthes, Roland, 1981: Le grain de la voix: entretiens 1962-1980, París.
  • Barthes, Roland, 1982: L’obvie et l’obtus. Essais critiques III, París.
  • Barthes, Roland, 1984: Le bruissement de la langue. Essais critiques IV, París.
  • Bataille, Georges, [1957] 1985: L’Erotisme, París.
  • Cantor, Norman, 1991: Inventing the Middle Ages: the Lives, Works, and Ideas of the Great Medievalists of the Twentieth Century, Nueva York.
  • Cornago Bernal, Óscar, 2003: Pensar la teatralidad: Miguel Romero Esteo y las estéticas de la modernidad, Madrid.
  • Deleuze, Gilles y Guattari, Félix, 1972: Capitalisme et schizophrénie. L'Anti-Œdipe, París.
  • Derrida, Jacques, 1995: Mal d’archive, París.
  • Derrida, Jacques, [1995] 1996: Archive Fever: A Freudian Impression, Chicago/ Londres.
  • Foucault, Michel, [1976] 2007: Historia de la sexualidad. La voluntad del saber, México D.F./ Buenos Aires/ Madrid.
  • Foucault, Michel, [1961] 1998: Historia de la locura en la época clásica, México D.F.
  • García Calvo, Agustín, 1998: Baraja del rey don Pedro, Zamora.
  • Harpham, Geoffrey Galt, 1982: On the Grotesque: Strategies of Contradiction in Art and Literature, Princeton.
  • Hutcheon, Linda, 1988: A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction, Londres/Nueva York.
  • Hutcheon, Linda, [1985] 2000: A Theory of Parody: The Teachings of Twentieth-century Art Forms, Nueva York.
  • Lyotard, Jean-François, [1979] 2006: La condición postmoderna. Informe sobre el saber, Madrid.
  • Malo, Blas, 2013: El señor de Castilla, Barcelona.
  • Rey, Juan, 2017: 1369, Sevilla.
  • Ríos, Amador de los, 1890: La leyenda del Rey Bermejo, Barcelona.
  • Robinson, Carol y Pamela Clements, 2009: “Living with Neomedievalism”, en Karl Fugelso (ed.), Studies in Medievalism, XVIII, Cambridge, pp. 55-75.
  • Sáenz de Heredia, Graziella, 2009: El corazón del rey maldito, Madrid.
  • Saramago, José, 1989: História do cerco de Lisboa, Lisboa.
  • Sontag, Susan, [1966] 1984: Contra la interpretación y otros ensayos, Barcelona.
  • Steedman, Carol, 2002: Dust: The archive and cultural history, New Jersey.
  • Then & Now, 2019: “Archive Fever - Derrida, Steedman, & the Archival Turn”, .
  • Trafton, Anne, 2017: “How We Recall the Past”, .
  • White, Hayden, 1966: “The Burden of History”, History and Theory, 5 (2), pp. 111-134.
  • White, Hayden, 1973: Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe, Baltimore.
  • White, Hayden, 1980: “The Value of Narrativity in the Representation of Reality”, Critical Inquiry, 7 (1), pp. 5-27.
  • White, Hayden, [1987] 1992: El contenido de la forma. Narrativa, discurso y representación histórica, Barcelona.