Pedro el Cruel, compendio de la Posmodernidad, y una aproximación a la obra de Agustín García Calvo

  1. Ana Rita Gonçalves Soares 1
  2. Rebeca Sanmartín Bastida 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Medievalia

ISSN: 0211-3473 2014-8410

Year of publication: 2023

Issue Title: De reis i reines: La representació de les monarquies medievals en la ficció del segle XXI

Volume: 26

Volume: 1

Pages: 123-140

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/MEDIEVALIA.606 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Medievalia

Abstract

For centuries, the ambiguous figure of Peter of Castile, known as the Cruel, has served to define the tyranny, justice, amorous seduction and madness of an era. This paper focuses specifically on what this collective imaginary has meant for the contemporary world, by analysing the play Baraja del rey don Pedro, by Agustín García Calvo, winner of the Premio Nacional de Literatura Dramática in 1999. It is of particular interest to examine and explain how this play helps to raise three important concepts for postmodernist aesthetics and for contemporary Medievalism: the rejection of the ultimate and true archive, the libidinal attraction of the grotesque and the intensive strategies of language put forward in contemporary theatricality.

Bibliographic References

  • Arsenal, León, 2008: Los años malos. La guerra entre Pedro el Cruel y la Reina Blanca, Barcelona.
  • Bajtín, Mijaíl, [1965] 1974: La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento, Barcelona.
  • Barthes, Roland, 1971: Sade, Fourier, Loyola, París.
  • Barthes, Roland, 1973: Le plaisir du texte, París.
  • Barthes, Roland, 1981: Le grain de la voix: entretiens 1962-1980, París.
  • Barthes, Roland, 1982: L’obvie et l’obtus. Essais critiques III, París.
  • Barthes, Roland, 1984: Le bruissement de la langue. Essais critiques IV, París.
  • Bataille, Georges, [1957] 1985: L’Erotisme, París.
  • Cantor, Norman, 1991: Inventing the Middle Ages: the Lives, Works, and Ideas of the Great Medievalists of the Twentieth Century, Nueva York.
  • Cornago Bernal, Óscar, 2003: Pensar la teatralidad: Miguel Romero Esteo y las estéticas de la modernidad, Madrid.
  • Deleuze, Gilles y Guattari, Félix, 1972: Capitalisme et schizophrénie. L'Anti-Œdipe, París.
  • Derrida, Jacques, 1995: Mal d’archive, París.
  • Derrida, Jacques, [1995] 1996: Archive Fever: A Freudian Impression, Chicago/ Londres.
  • Foucault, Michel, [1976] 2007: Historia de la sexualidad. La voluntad del saber, México D.F./ Buenos Aires/ Madrid.
  • Foucault, Michel, [1961] 1998: Historia de la locura en la época clásica, México D.F.
  • García Calvo, Agustín, 1998: Baraja del rey don Pedro, Zamora.
  • Harpham, Geoffrey Galt, 1982: On the Grotesque: Strategies of Contradiction in Art and Literature, Princeton.
  • Hutcheon, Linda, 1988: A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction, Londres/Nueva York.
  • Hutcheon, Linda, [1985] 2000: A Theory of Parody: The Teachings of Twentieth-century Art Forms, Nueva York.
  • Lyotard, Jean-François, [1979] 2006: La condición postmoderna. Informe sobre el saber, Madrid.
  • Malo, Blas, 2013: El señor de Castilla, Barcelona.
  • Rey, Juan, 2017: 1369, Sevilla.
  • Ríos, Amador de los, 1890: La leyenda del Rey Bermejo, Barcelona.
  • Robinson, Carol y Pamela Clements, 2009: “Living with Neomedievalism”, en Karl Fugelso (ed.), Studies in Medievalism, XVIII, Cambridge, pp. 55-75.
  • Sáenz de Heredia, Graziella, 2009: El corazón del rey maldito, Madrid.
  • Saramago, José, 1989: História do cerco de Lisboa, Lisboa.
  • Sontag, Susan, [1966] 1984: Contra la interpretación y otros ensayos, Barcelona.
  • Steedman, Carol, 2002: Dust: The archive and cultural history, New Jersey.
  • Then & Now, 2019: “Archive Fever - Derrida, Steedman, & the Archival Turn”, .
  • Trafton, Anne, 2017: “How We Recall the Past”, .
  • White, Hayden, 1966: “The Burden of History”, History and Theory, 5 (2), pp. 111-134.
  • White, Hayden, 1973: Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe, Baltimore.
  • White, Hayden, 1980: “The Value of Narrativity in the Representation of Reality”, Critical Inquiry, 7 (1), pp. 5-27.
  • White, Hayden, [1987] 1992: El contenido de la forma. Narrativa, discurso y representación histórica, Barcelona.