Integración escolar de estudiantes con diversidad funcional e intelectual en aulas regulares

  1. Alvarado M., Jesús 1
  1. 1 Universidad Nacional Experimental Francisco de Miranda
    info

    Universidad Nacional Experimental Francisco de Miranda

    Coro, Venezuela

    ROR https://ror.org/02ybb5327

Journal:
CIENCIAMATRIA

ISSN: 2610-802X 2542-3029

Year of publication: 2015

Volume: 1

Issue: 1

Pages: 102-117

Type: Article

DOI: 10.35381/CM.V1I1.67 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: CIENCIAMATRIA

Abstract

The objective of this article was to analyze the process of school integration of students with Functional and Intellectual Diversity in regular classrooms in Miranda Municipality, Falcón State; framed in a non-experimental descriptive field work. We worked with a population represented by teachers from official and private educational centers to whom the interview and observation were applied as techniques. In response to the diagnosis of the population with integrated diversity, there are (53), (83) and (14) at the initial, primary and general average levels, respectively. In relation to the description of the pedagogical dynamics developed by the teachers, predominance was observed in the use of motivational, metacognitive and cooperation strategies; identifying the use of the already known ones (Summary, Illustrations, Dramatizations) adapted to the needs not only of the student with diversity but also of the rest of the students, incorporating adjustments in the curriculum to achieve significant learning.

Bibliographic References

  • Arias, F. (2006). El Proyecto de Investigación. Segunda Edición. Editorial Episteme C.A. Venezuela.
  • Asamblea General de las Naciones Unidas (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Recuperado en febrero 25, 2010. Disponible en: http://www.un.org/es/documents/udhr/
  • Asamblea Nacional (2009). Ley Orgánica de Educación. Gaceta Oficial Extraordinaria Nº 5.929
  • Carasa, N. (2006) Integración Escolar. Recuperado en marzo 20, 2010. Disponible en: http://www.educacionenvalores.org/Integracion-escolar.html
  • Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999) Nro. 5.453 Gaceta Oficial. Marzo 24, 2000. Caracas
  • Dirección de Educación Especial (2007). Políticas y modalidades para la atención educativa integral de las personas con necesidades educativas especiales. Caracas Mayo de 1997.
  • Equipo de Integración Social (1998). ¿Qué es el equipo de integración social? Coro Estado Falcón.
  • Ley de Integración para Personas con Discapacidad (1993). Gaceta Oficial Extraordinaria Nº 4623.
  • Ley para Personas con Discapacidad (2007). Gaceta Oficial Nº 38598.
  • Linarez, V. (2009). Análisis descriptivo de la integración escolar de personas con NEE a las instituciones de Educación Superior en el Municipio Miranda del Estado Falcón. Trabajo de Grado. Universidad Nacional Experimental “Francisco de Miranda”
  • Organización Mundial de la Salud (OMS, 2001). Recuperado en marzo 25, 2010. Disponible: http://www.who.int/topics/disabilities/es/
  • Paniagua, C. (2005). Las Adaptaciones Curriculares Concepto y Alcance en el Marco de la Integración Escolar. Trabajo de Grado. Universidad Nacional de Educación.