BEATRIZ
MARTÍN GASCÓN
Profesora ayudante doctora
Publications (30) BEATRIZ MARTÍN GASCÓN publications
2024
-
The effects of cognitive-based instruction and assessment on figurative constructions comprehension and production: a case study
Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, Núm. 41
2023
-
Building bridges between conceptual metaphor theory, L2 speakers’ perception, and pedagogical practice
Acta Linguistica Hafniensia, Vol. 55, Núm. 2, pp. 249-274
-
Buñuel, Lorca, Dalí y las vanguardias: propuesta didáctica en la clase de español L2
Azulejo para el aula de español, Núm. 12, pp. 163-191
-
Developing L2 learners' metaphoric competence: A case study of figurative motion constructions
IRAL - International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, Vol. 61, Núm. 1, pp. 79-109
-
Does L2 assessment make a difference? Testing the empirical validity of applied cognitive linguistics in the acquisition of the Spanish/L2 psych-verb construction
Language Teaching Research
-
Empowering Perspectives: Women in Literature Across Cultures andLanguages
Proceedings. 2nd International Congress: Humanities and Knowledge
-
Exploring death and cultural perspectives in a multilingual and multicultural classroom
Proceedings. 2nd International Congress: Humanities and Knowledge
-
Metaphoric competence and L2 Spanish didactics
Studia Romanica Posnaniensia, Vol. 50, Núm. 3, pp. 67-83
-
Teaching irony in the Spanish/L2 classroom: an empirical study with intermediate and advanced level students
Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, Núm. 39, pp. 213-230
-
Unlocking the power of emotion in L2 Spanish: a study of verbs of affection instruction
ELUA: Estudios de Lingüística. Universidad de Alicante, Núm. 40, pp. 379-398
2022
-
El lenguaje del amor, de la seducción y del engaño en "Mujeres al borde de un ataque de nervios". Una propuesta didáctica en clase de ELE
Doblele: revista de lengua y literatura, Núm. 8, pp. 112-136
-
El sentimiento de soledad y de abandono en La Flor de Mi Secreto, de Almodóvar: una unidad didáctica para la clase de ELE
Fórum Linguístico, Vol. 19, Núm. 2, pp. 7870-7894
-
La mujer en el cine de Paula Ortiz: Una ventana con vistas a la clase de ELE
Educación y sociedad: pensamiento e innovación para la transformación social (Dykinson), pp. 943-954
-
Metonymy in Spanish/L2 Teaching: A Cognitive Analysis of Color Idioms and Their Inclusion in the Córdoba Project Database
Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics)
-
Syntax and object types contribute in different ways to bilinguals’ comprehension of spatial descriptions
Language and Cognition, Vol. 14, Núm. 4, pp. 645-671
-
Why in Spanish “Nos Ponemos Contentos” But not “Satisfechos”: A Cognitive-Linguistic Review of The “Change-of-State Verb Ponerse + Adjective” Construction*
Studia Linguistica, Vol. 76, Núm. 2, pp. 552-590
-
¡Ahora sí que me has tocado las narices! and other tactile perception metaphors: a cognitive and contrastive analysis
Sintagma: Revista de lingüística, Vol. 34, pp. 45-63
2021
-
El cine como recurso didáctico en el aula de ELE: el universo de Buñuel en Tristana
Signos ELE: Revista de Español como Lengua Extranjera, Núm. 15
-
El léxico en el discurso feminista y antifeminista en España y Estados Unidos: un estudio fraseológico y cognitivo sobre «feminista» y «feminazi» en Twitter
Sistemas fraseológicos en contraste: enfoques computacionales y de corpus (Comares), pp. 71-100
-
Engaging ELE learners: emotion metaphors on gifs
Desempeño docente y formación en competencia digital en la era SARS COV 2 (Dykinson), pp. 543-553